Waarom is bewegen gezond?

Dat bewegen gezond is, is inmiddels bij veel mensen bekend. Maar waarom is bewegen gezond? Wij vertellen u graag meer over de redenen, hoeveel beweging gezond is en geven u tips voor een gezond eetpatroon. Heeft u vragen over een gezond eet- of beweegpatroon? Stel ze direct aan de huisarts. U krijgt snel antwoord!

Stel eenvoudig uw medische vraag

Waarom is beweging gezond?

Bewegen heeft zowel op korte als lange termijn veel voordelen. Na het sporten of intensief bewegen voelt u zich ontspannen, slaapt u beter en kunt u efficiënter omgaan met stress of tegenslagen. Door regelmatig in beweging te zijn, bouwt u conditie op waardoor u zich fitter voelt en meer energie heeft. Na afloop van het sporten voelt u zich zelfverzekerder, gelukkiger en vrolijker.

Op lange termijn is het goed om te bewegen, omdat u op deze manier veel ziektes en kwaaltjes voorkomt. Beweging houdt uw botten en spieren sterk en uw gewrichten soepel. Hierdoor voelt uw lichaam flexibeler en voelt u zich jonger en gezond. Daarnaast zorgt het ook voor het verlagen van de bloeddruk. Het bevordert de bloedsomloop en verlaagt het cholesterolgehalte wat het risico op hart- en vaatziektes doet afnemen. Een direct logisch gevolg van voldoende beweging is dat u voorkomt dat u te dik wordt of zelfs overtollige kilo’s kwijtraakt. Ook werkt de spijsvertering beter, wat maag en darmklachten voorkomt. U heeft minder kans op diabetes en op verschillende soorten kanker.

Ook als u al klachten heeft, zoals pijn of stijfheid door bijvoorbeeld reuma of artrose kunt u het beste met mate bewegen. Intensief bewegen is dan wellicht minder geschikt voor u, maar het is van belang om uw spieren en gewrichten in conditie te houden. Door in beweging te blijven, neemt de stijfheid af en kan pijn verminderen. In dergelijke gevallen is het verstandig om in overleg met een oefen- of fysiotherapeut te bepalen welke oefeningen voor u geschikt zijn.

Hoeveel moet ik bewegen?

Het is gezond om elke dag in beweging te zijn. Vaak gaat bewegen automatisch, bijvoorbeeld als u  naar uw werk of school fietst. Elke matige tot intensieve vorm van beweging is goed. U voelt dan een iets hogere hartslag en vervolgens gaat u sneller ademhalen. Het Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen heeft een 30 minuten per dag norm opgesteld. Dit houdt in dat u minimaal gedurende vijf dagen 30 minuten matig tot intensief beweegt. Voor jongeren onder de 18 jaar geldt het dubbele.

Op welke manieren kunt u voldoende beweging krijgen per dag?

  • Licht intensief bewegen: denk hierbij aan yoga of aerobics in warm water.
  • Matig intensief bewegen: fietsen, fitnessen, wandelen, zwemmen.
  • Intensief bewegen:  o.a. veel teamsporten, hardlopen, tennis.

Bij intensieve sporten is de kans groter op blessures. Indien u bestaande klachten heeft, is het verstandig om in overleg te gaan met uw huisarts of behandelaar of deze sporten voor u geschikt zijn. Als uw lichaam pijn doet tijdens het bewegen, is het belangrijk om goed naar uw lichaam te luisteren en eventueel rustpauzes in te lassen of na te gaan of de betreffende oefening wel geschikt is voor u.

U kunt ook (slechte) gewoontes aanpassen die u door de jaren heeft aangenomen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift en de fiets in plaats van de auto om naar uw bestemming te gaan.

Gezond eetpatroon.

Voldoende beweging in combinatie met een gezond eetpatroon zorgt voor een goed gewicht en een gezond lichaam. Ook kan sporten ervoor zorgen om overtollige kilo’s kwijt te raken en op een gezond gewicht te blijven.  Voor veel mensen is afvallen de hoofdreden om te sporten. Door voldoende te sporten verbrandt uw lichaam calorieën en vergroot u de spiermassa waardoor er vet wordt verbrand.

De schijf van vijf is een handig hulpmiddel dat duidelijk in kaart brengt hoe u gezond kunt eten. Het voedingscentrum laat zien hoe u uw lichaam gezond kunt houden. Afhankelijk van uw geslacht en leeftijd heeft de schijf van vijf voor u aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Gevarieerd eten met voldoende groente, fruit en brood en niet teveel verzadigde vetten zijn hierin essentieel.

Dokter, wat zijn tips voor gezond afvallen?

Als u gezond wilt afvallen kan uw huisarts u hiermee helpen. Uw huisarts kan samen met u een plan maken met een realistisch doel.

Ook online kan uw Constamed arts u hiermee helpen. Als u contact opneemt met uw Constamed arts is het van belang om onderstaande vragen te beantwoorden:

  1. Lichamelijke feiten: gewicht, lengte, tailleomtrek, bloeddruk (als u deze weet).
  2. Medische historie:  snurkt u? Heeft u suikerziekte of andere risicofactoren waarvan uw arts van op te hoogte moet zijn?
  3. Hoe is het verloop van uw lichaamsgewicht gegaan ? Denk hierbij aan de pubertijd, begin van een huwelijk of samenwonen, zwangerschappen enzovoorts.
  4. Heeft u eerdere pogingen ondernomen om af te vallen?
  5. Familierisico’s: denk bijvoorbeeld aan hartklachten, galstenen, hoge bloeddruk of suikerziekte.
  6. Hoe is uw huidig eetpatroon inclusief tabak- en alcoholgebruik.
  7. Hoe is uw beweegpatroon en wat zijn uw leefgewoontes?
  8. Gebruikt u medicijnen?
  9. Bij vrouwen: hoe is uw menstruatiecyclus?

Raadpleeg uw Constamed huisarts

Heeft u moeite met bewegen of vragen over een gezond eetpatroon? Voelt u pijn tijdens of na het sporten? Of heeft u aanhoudende klachten? Neem dan contact op met uw huisarts via Constamed voor een snel antwoord op uw vraag. Hierbij heeft u de mogelijkheid om foto’s mee te sturen, zodat uw huisarts uw klacht goed kan beoordelen. U krijgt snel een reactie van uw eigen huisarts.

Voor een betere ervaring en alle functies op Constamed is JavaScript een vereiste. JavaScript is nu uitgeschakeld in uw browser