Wat zijn symptomen van een burn-out?

Ervaart u veel stress in het dagelijks leven? Piekert u veel, waardoor u moeilijk kunt slapen en bent u gespannen en prikkelbaar? Mogelijk heeft u last van een burn-out. Herkent u deze klachten en heeft u hier een vraag over? Stel uw vraag dan direct aan de huisarts. U krijgt snel antwoord!

Stel eenvoudig uw medische vraag

Wat zijn oorzaken van een burn-out?

U heeft (te) veel verplichtingen, last van problemen of recente gebeurtenissen meegemaakt die extra spanningen in uw dagelijks leven opleveren. Als u teveel stress ervaart, kunt u overspannen raken. Als u niet meer met de spanning om kunt gaan, kan uw lichaam overbelast raken. Ook op persoonlijk gebied kunt u eigenschappen hebben die mede veroorzaker zijn van aanhoudende stress, zoals alles goed willen doen of moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen. Op de werkvloer kunnen daarbij gebeurtenissen plaatsvinden die eraan bijdragen, zoals gebrek aan waardering of een conflict met collega’s.

Wat is het verschil tussen overspannen zijn en een burn-out?

Veel mensen denken dat een burn-out en overspannen zijn hetzelfde is, maar toch zit hier een verschil in. Een overeenkomst is dat het ontstaat door aanhoudende stress. Een groot verschil tussen overspannen zijn en een burn-out hebben, zit in de duur van de klachten. Overspannen zijn heeft een tijdelijk karakter en kan tot ongeveer 12 weken duren. Hierbij moet u rekening houden dat iedereen anders is en dat daarom de een zich sneller beter voelt dan de ander. Een burn-out heeft een chronisch karakter en kan soms wel enkele jaren duren.

Wat zijn klachten bij een burn-out?

Als u overspannen bent of een burn-out heeft, kunt u zowel lichamelijke-, als psychische klachten ervaren. Aanhoudende stress tast de weerstand aan, waardoor een overbelasting van het lichaam samen kan gaan met uiteenlopende lichamelijke- en psychische klachten. Hierbij kunnen mogelijk de volgende psychische klachten ontstaan:

  • Veel piekeren;
  • Gespannen;
  • Prikkelbaar;
  • Een opgejaagd gevoel;
  • Slaapproblemen;
  • Niet tegen de drukte kunnen;
  • Snel moeten huilen;
  • Concentratieverlies;
  • Angst of paniekaanvallen;
  • Geheugenproblemen;
  • Machteloos voelen;
  • Somberheid;
  • Snel agressieve gevoelens ontwikkelen;
  • Nergens zin in;
  • Onzeker;
  • Moeite met ontspannen.

Kenmerkende lichamelijke burn-out klachten zijn:

  • Hoofdpijn;
  • Duizelig;
  • Pijn op de borst;
  • Hyperventilatie;
  • Moeheid;
  • Gespannen gevoelens in o.a. nek, spieren en schouders;
  • Zweten;
  • Hartkloppingen.

Wanneer moet ik naar de huisarts?

Indien u zich herkent in bovenstaand verhaal, raden wij u aan om contact op te nemen met uw huisarts of een vertrouwenspersoon. Gun uzelf de tijd om alles te verwerken. Met een actieve aanpak is de kans groot dat u binnen een aantal weken weer uw dagelijkse activiteiten geleidelijk kunt oppakken.

Een dergelijke burn-out herstellingsfase heeft de volgende fases:

  1. Inzien en accepteren dat u overspannen bent;
  2. Zorg dat u tot rust komt;
  3. Bedenk welke gebeurtenissen tot overspanning hebben geleid;
  4. Bedenk oplossingen voor deze omstandigheden en ga deze uitvoeren.

Wat kunt u tegen een burn-out doen?

Naast het inschakelen van professionele hulp kunt u een aantal zaken doen om het herstel na overspanning te bevorderen. Hierbij kunt u proberen:

  • Gezond te eten en drinken;
  • Stoppen met roken en alcoholgebruik matigen;
  • Voldoende bewegen;
  • Voldoende ontspannen en slapen.

Raadpleeg uw Constamed huisarts

Vertrouwt u het niet helemaal? Bent u niet zeker van wat de oorzaak is van uw symptomen? Of heeft u (andere) aanhoudende klachten? Neem dan contact op met uw huisarts via Constamed voor een snel antwoord op uw vraag. Hierbij heeft u de mogelijkheid om foto’s mee te sturen, zodat uw huisarts uw klacht goed kan beoordelen. U krijgt snel een reactie van uw eigen huisarts.

Voor een betere ervaring en alle functies op Constamed is JavaScript een vereiste. JavaScript is nu uitgeschakeld in uw browser