Gebruik Constamed

1. Hoe weet ik of mijn vraag verstuurd is aan de zorgverlener?

Als u op de website rechtsboven inlogt en vervolgens in uw persoonlijke menu klikt op ‘Mijn vragen’ ziet u een overzicht van uw openstaande, beantwoorde en gesloten vragen. Als u net uw vraag ingestuurd heeft, kunt u deze terugvinden bij ‘Openstaand’.

2. Hoe moet ik een profiel aanmaken op Constamed?

Op het moment dat u zich registreert bij Constamed maakt u automatisch een profiel aan. Hierin wordt persoonlijke informatie gevraagd, waar alleen uw geboortedatum, geslacht, achternaam, e-mailadres en uw zorgverlener verplichte invulvelden zijn. Omdat de zorgverlener uw vraag zo goed mogelijk wil beantwoorden, raden wij u aan om het profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Deze informatie is alleen zichtbaar voor de desbetreffende zorgverlener die uw vraag beantwoordt en wordt niet verstrekt aan derden.

3. Waarom kan ik mijn vraag niet meer wijzigen?

Heeft u uw vraag verstuurd en wilt u deze nog wijzigen of aanvullen? Dat is mogelijk als deze nog niet is geaccepteerd door uw zorgverlener. Het is niet mogelijk als uw vraag al is geaccepteerd door de zorgverlener. Wanneer uw vraag reeds geaccepteerd is door de zorgverlener zal de zorgverlener u mogelijk vragen om aanvullende informatie. 

4. Waar kan ik mijn eerder gestelde vragen terugvinden?

Als u op de website rechtsboven inlogt en vervolgens in uw persoonlijke menu klikt op ‘Mijn vragen’ ziet u een overzicht van uw openstaande, beantwoorde en gesloten vragen. Als u op ‘Beantwoorden’ en/of ‘Gesloten’ klikt, kunt u uw eerder gestelde vragen terugvinden.

5. Hoe snel krijg ik antwoord op een vraag van een zorgverlener?

Constamed streeft ernaar dat zorgverleners zo snel mogelijk antwoord geven op uw vraag. Toch kan het door omstandigheden iets langer duren. Hiervoor vragen wij uw begrip.

6. Hoe beoordeel ik een antwoord van de zorgverlener?

Als uw vraag (naar tevredenheid) beantwoord is, is het consult afgesloten. Dit kunt u kenbaar maken door ‘Dialoog afsluiten’ aan te klikken, nadat een zorgverlener uw vraag heeft beantwoord. Vervolgens heeft u de mogelijkheid om de dialoog met de zorgverlener te beoordelen. Beantwoord hiervoor de vraag: ‘Is uw vraag voldoende beantwoord?’ door op een van de duimicoontjes te klikken.

7. Kan ik een vraag namens een ander persoon stellen?

U kunt als ouder namens een minderjarig gezinslid een vraag stellen. Heeft bijvoorbeeld uw kind een ongelukje gehad en twijfelt u of u hiermee naar de zorgverlener moet? Dan kunt u uw vraag aan zijn of haar zorgverlener voorleggen. Ter verduidelijking kunt u foto’s toevoegen aan uw vraag. In alle overige gevallen moet de persoon met een vraag deze vraag zelf stellen. 

8. Kan ik een zorgverlener kiezen of uitsluiten?

Uw vraag wordt altijd aan uw eigen zorgverlener voorgelegd. Hiervoor dient uw eigen zorgverlener aangesloten te zijn via Constamed. Als uw zorgverlener nog niet aangesloten is via Constamed, kunt u dit aangeven bij het stellen van uw vraag.

9. Kan ik Constamed in het buitenland gebruiken?

Ja, Constamed is ook in het buitenland toegankelijk, zolang u beschikking heeft over internet. Zeker als u een weekend weg bent of op vakantie gaat, kunt u via Constamed uw minder urgente medische vraag direct stellen. Als u via uw smartphone of tablet gebruikmaakt van het platform, kan dit mogelijk eventuele kosten voor het internetgebruik in het buitenland met zich meebrengen.

10. Het antwoord van de zorgverlener op mijn vraag is mij niet duidelijk, wat nu?

Als het antwoord van de zorgverlener niet duidelijk is of niet naar tevredenheid is beantwoord, kunt u hierop reageren. Hierin kunt u aangeven dat het antwoord u niet duidelijk is. Eventueel kunt u uw vraag versterken met de toevoeging van foto’s.

11. Ik word na een kwartier automatisch uitgelogd, hoe kan dat?

Constamed waarborgt de privacy van haar gebruikers. Wanneer u langer dan een kwartier niet actief bent op het platform wordt u uit veiligheidsoverwegingen uitgelogd. U dient dan opnieuw in te loggen met uw e-mailadres en opgegeven wachtwoord.

12. Ik kan een PGD aanmaken, hoe werkt dat?

Tijdens het aanmaken van uw profiel, heeft u de keuze om uw PGD (Persoonlijk Gezondheidsdossier) inzichtelijk te maken voor de zorgverlener die uw vraag beantwoordt. U kunt deze keuze altijd wijzigen in 'Mijn profiel'. Nadat u uw profiel heeft aangmaakt, kunt u uw PGD invullen. Het invullen van het PGD is een keuze. De zorgverlener kan uw vraag beter beantwoorden wanneer u uw PGD zo volledig mogelijk invult. Noteer in het dossier de naam van de medicijnen die u gebruikt, de eenheid, de dosering en eventuele historische klachten. Deze gegevens blijven anoniem en worden alleen met uw toestemming gebruikt door de zorgverlener die uw vraag beantwoordt.

Voor een betere ervaring en alle functies op Constamed is JavaScript een vereiste. JavaScript is nu uitgeschakeld in uw browser